Dynasty tietopalvelu Haku RSS Joutsan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Esityslista 13.10.2025/Asianro 12


 

Ateria- ja tavarakuljetusten kilpailuttaminen

 

Kunnanhallitus 03.03.2025 § 50 

 

 

 

 Asian valmistelija(t): talous- ja hallintojohtaja Matias Penttinen

 

Joutsan kunnan ateria- ja tavarakuljetukset on kilpailutettu edellisen kerran vuonna 2019 (Kunnanhallitus 13.5.2019, § 92), jolloin myös SOTE-palvelut olivat kuntien toimintaa ja näin ollen ateriakuljetuksissa toimitettiin aterioita myös vanhainkoteihin, terveysaseman vuodeosastolle, sekä vanhuksille koteihin. Keskuskeittiöitäkin oli tuolloin kunnalla kaksi. Hyvinvointialueuudistuksen myötä kuljetusten tarve on toisaalta määrällisesti pienentynyt, mutta toisaalta jakelualue on säilynyt edelleen yhtä suurena. Tällä hetkellä voimassa oleva sopimus on päättymässä 31.7.2025, joten Joutsan kunnan on kilpailutettava ateria- ja tavarakuljetukset siten, että uusi hankintasopimus voi alkaa 1.8.2025.

 

Ateria- ja tavarakuljetukset ovat yksi osa kunnan toimintoja tukevia palveluita. Ateria- ja tavarakuljetuspalveluita tarvitaan pääasiallisesti ruokien kuljettamiseen keskuskeittiöltä Kurkiauran koululle ja varhaiskasvatuksen toimipisteisiin, mutta myös sisäisen postin ja erilaisten tavaroiden ja tarvikkeiden kuljettamiseen toimipisteestä toiseen, sekä kirjojen kuljettamiseen kirjastojen välillä.

 

Hankintakaudeksi on suunniteltu kolme vuotta, jonka lisäksi hankintaan sisällytettäisiin kaksi optiovuotta, jolloin sopimuksen yhteispituudeksi tulisi korkeintaan 5 vuotta. Hankinnan kokonaisarvoksi koko hankintakauden aikana arvioidaan n. 250 000,00 euroa. Hankintahintaa arvioidessa on huomioitu aiemmat sopimushinnat, tavarakuljetusten indeksimuutokset sekä yleinen hintataso vastaavanlaisissa hankinnoissa. Hankintaprosessi toteutetaan hankintalain (1397/2016) ja puhtaiden ajoneuvojen direktiivin (EU 2019/1161) mukaisesti.

 

Joutsan kunnan ateria- ja tavarakuljetusten hankinnassa tullaan käyttämään avointa menettelyä, joka mahdollistaa kaikkien kiinnostuneiden tarjoajien osallistumisen tarjouskilpailuun. Avoimen menettelyn etuna on sen läpinäkyvyys ja kilpailun laajuus, mikä parantaa mahdollisuuksia saada laadukkaita ja kustannustehokkaita tarjouksia. Menettely takaa myös sen, että tarjoajat voivat kilpailla tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Harri Nissinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää:
1. kilpailuttaa kunnan tavara- ja ateriakuljetukset ja
2. valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään hankintapäätöksen, sekä sopimuksen.

 

Päätös Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

 

 

Kunnanhallitus 25.08.2025 § 178 

 

 

 

 Asian valmistelija(t): talous- ja hallintojohtaja Matias Penttinen

 

Joutsan kunnan ateria- ja tavarakuljetukset on kilpailutettu keväällä 2025. Sopimus nykyisen palveluntuottajan kanssa astui voimaan 1.8.2025. Nykyinen palveluntuottaja on tuottanut ko.palveluita myös Keski-Suomen hyvinvointialueelle ja perustanut tarjouksensa sille pohjalle, että hoitaa palvelujen tuottamisen lomittain Joutsan kunnan ja Keski-Suomen hyvinvointialueen toimintojen kanssa. Keski-Suomen hyvinvointialueen lakkauttaessa toimintojaan Joutsan alueella palveluntuottaja on ilmoittanut, että sillä ei ole edellytyksiä jatkaa Joutsan kunnan ateria- ja tavarakuljetusten palveluntuottajana 31.12.2025 jälkeen (Jyse-ehdot §14 Ylivoimainen este.), sillä Keski-Suomen hyvinvointialue on irtisanonut sopimuksen heidän osaltaan tuolloin päättyväksi. Sopimuksen purkautuessa Joutsan kunnan on kilpailutettava ateria- ja tavarakuljetukset siten, että uusi hankintasopimus voi alkaa 1.1.2026. Nykyinen palveluntuottaja on luvannut avustaa uutta toimijaa sopimuskauden vaihtuessa.

 

Ateria- ja tavarakuljetukset ovat yksi osa kunnan toimintoja tukevia palveluita. Ateria- ja tavarakuljetuspalveluita tarvitaan pääasiallisesti ruokien kuljettamiseen keskuskeittiöltä kurkiauran koululle ja varhaiskasvatuksen toimipisteisiin, mutta myös sisäisen postin ja erilaisten tavaroiden ja tarvikkeiden kuljettamiseen toimipisteestä toiseen, sekä kirjojen kuljettamiseen kirjastojen välillä.

 

Hankintakaudeksi on suunniteltu kolme vuotta, jonka lisäksi hankintaan sisällytetään kaksi optiovuotta, jolloin sopimuksen yhteispituudeksi tulee korkeintaan 5 vuotta. Hankinnan kokonaisarvoksi koko hankintakauden aikana arvioidaan n. 250 000,00 euroa. Hankintahintaa arvioidessa on huomioitu aiemmat sopimushinnat, tavarakuljetusten indeksimuutokset sekä yleinen hintataso vastaavanlaisissa hankinnoissa. Hankintaprosessi toteutetaan hankintalain (1397/2016) ja puhtaiden ajoneuvojen direktiivin (EU 2019/1161) mukaisesti.

 

Joutsan kunnan ateria- ja tavarakuljetusten hankinnassa tullaan käyttämään avointa menettelyä, joka mahdollistaa kaikkien kiinnostuneiden tarjoajien osallistumisen tarjouskilpailuun. Avoimen menettelyn etuna on sen läpinäkyvyys ja kilpailun laajuus, mikä parantaa mahdollisuuksia saada laadukkaita ja kustannustehokkaita tarjouksia. Menettely takaa myös sen, että tarjoajat voivat kilpailla tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Harri Nissinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää:
1. kilpailuttaa kunnan tavara- ja ateriakuljetukset ja
2. valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään hankintapäätöksen, sekä sopimuksen

 

Päätös Kalle Willman esitti, että kohta 2 poistetaan ja kunnanhallitus päättää hankinnasta. Mari Mäkinen ja Martti Kuitunen kannattivat Kalle Willmanin esitystä.

Valtuuston puheenjohtaja Pekka Huikko poistui kokouksesta klo. 17.42.

Kohta 1 hyväksyttiin yksimielisesti päätösehdotuksen mukaisesti.

Kunnanhallituksen puheenjohtaja määritti äänestysesityksen siten, että ne, jotka kannattavat pohjaesitystä, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Kalle Willmanin tekemää ja Mari Mäkisen sekä Martti Kuitusen kannattamaa esitystä äänestävät EI. Äänestyksessä annettiin 5 EI ja 4 JAA ääntä.

Kohta 2 hyväksyttiin vastaesityksen mukaisesti.

 

 

Kunnanhallitus 13.10.2025     

37/02.06.00/2025  

 

 

 Asian valmistelija(t): talous- ja hallintojohtaja Matias Penttinen

 

Joutsan kunta on kilpailuttanut kunnan ateria- ja tavarakuljetukset kunnanhallituksen päätöksellä 25.8.2025 § 178.

 

Hankintaprosessi toteutettiin hankintalain (1397/2016) ja puhtaiden ajoneuvojen direktiivin (EU 2019/1161) mukaisesti. Hankintailmoitus julkaistiin avoimessa tarjouspyyntöportaalissa Hilmassa, sekä EU-hankintoja käsittelevässä TED-järjestelmässä 28.8.2025. Tarjoukset tuli jättää 8.10.2025 klo 23:59 mennessä.

 

Hankintaan liittyviä kysymyksiä sai jättää hankintajärjestelmän kautta 21.9.2025 klo 23:59 saakka ja lopullinen hankintailmoitus kaikkine vastauksineen ja mahdollisine muine tietoineen oli luvattu jättää 28.9.2025 mennessä. Hankintailmoitukseen tehtiin korjausilmoitus itseoikaisuna tarkennuksissa olleen kirjoitusvirheen takia 23.9.2025, jolloin julkaistiin myös kaikkien hankintaan liittyvien kysymysten vastaukset ja hankintailmoituksen sisältö oli lopullinen.

 

Tarjouksia saatiin määräaikaan mennessä (7) seitsemän kappaletta.

Kaikki tarjouspyynnöt olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät hankintailmoituksessa asetetut kriteerit. Halvimman tarjouksen teki JarMer Oy (190,00e/pvä+alv).

 

Tarjoajat ja hinnat:

 

  1. Jarmer Oy, päivähinta: 190e/pvä
  2. Miniplus Finland Oy, päivähinta: 214e/pvä
  3. Tilausliikenne Åkman Oy, päivähinta: 288,88e/pvä
  4. Helsingin KTK Oy, päivähinta: 299e/pvä
  5. Triviabus, päivähinta: 337e/pvä
  6. M.Huikko Oy, päivähinta: 494,02e/pvä
  7. LogVar Oy, päivähinta: 495,00e/pvä

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Harri Nissinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää valita Joutsan kunnan ateria- ja tavarakuljetusten palveluntuottajaksi 1.1.2026 alkaen JarMer Oy:n.

 

Päätös