RSS-linkki
Kokousasiat:https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Hyvinvointi- ja sivistyslautakunta
Pöytäkirja 13.05.2025/Pykälä 30
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutokset 1.8.2025 alkaen
Hyvinvointi- ja sivistyslautakunta 13.05.2025 § 30
111/12.00.02/2021
Asian valmistelijat: Hyvinvointi- ja sivistysjohtaja Mika Sirkka, puh. 040 533 5619, Joutsan yhtenäiskoulun ja lukion rehtori Ulpu Silvasti, Kurkiauran koulunjohtaja Tero Nikkanen, erityisopettaja Tarja Hänninen
Opetushallitus on lähettänyt opetuksen järjestäjille 13.2.2025 määräyksen muutoksista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden seuraaviin (2014) lukuihin:
Luku 1 Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
Luku 2 Perusopetus yleissivistyksen perustana
Luku 3 Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet
Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
Luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen
Luku 6 Oppimisen arviointi
Luku 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Luku 8 Oppilashuolto
Tämän päätöksen mukaan tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2025. Perusopetuslain 20 i §:ä koskevilta osin muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee kuitenkin tehdä 1.8.2026 mennessä.
Lisäksi Opetushallitus on päättänyt perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden (2011) muutoksista. Perusteet on julkaistu Opetushallituksen Aamu- ja iltapäivätoiminta -verkkosivulla. Päätös tulee ottaa huomioon paikallisessa toimintasuunnitelmassa sekä toiminnan järjestämisessä 1.8.2025 alkaen. Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäjä ei voi jättää noudattamatta tätä määräystä tai poiketa siitä.
Keskeisin muutos opetussuunnitelmassa kohdistuu oppimisen tukeen. Aiempi kolmiportainen oppimisen tuki (yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki) poistuu ja tilalle tulevat käsitteet ryhmäkohtainen tuki sekä oppilaskohtainen tuki. Koulussa tulee tarjota oppimista tukevat opetusjärjestelyt. Oppimisen edellytyksiä tukevien suunnitelmallisten opetusjärjestelyjen tarkoituksena on turvata kaikille oppilaille mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, ryhmäkohtaiset tukimuodot sekä oppilaskohtaiset tukitoimet kuvataan koulujen lukuvuosisuunnitelmissa sekä elokuun alussa käyttöön otettavassa opetussuunnitelmassa.
Opetuksen järjestäjän tulee varata ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamiseen 0,122 opetustuntia viikossa koulun oppilasta kohden. Rahoitus tähän uudistukseen on huomioitu kuntien yleisessä valtionosuudessa. Joutsan kunnan hyvinvointi- ja sivistystoimen talousarviossa vuodelle 2025 on alustavasti huomioitu tämän laskennan mukainen kustannusvaikutus. Ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin sisältyvät tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan osa-aikainen tuki ryhmässä. Ryhmäkohtaista tukea suunniteltaessa on huomioitava opetusryhmässä olevien oppilaiden tuen tarpeet oppimisessa.
Oppilaskohtaisten tukitoimien arviointi käynnistyy, kun oppilasta opettavat opettajat toteavat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä tukemaan oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä. Oppilaskohtaiseen tukeen siirtämisestä tehdään hallintopäätös. Aiempien erityisen tuen päätöksien päivitykseen on siirtymäaikaa lukuvuoden 2025-2026 ajan.
Opetussuunnitelmaan liittyvä opiskeluhuoltoa koskeva osuus päivittyy kesäkuussa 2025 opiskeluhuollon uudella kuntakohtaisella suunnitelmalla.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteisiin tehdyt muutokset liittyvät perusopetuksen opetussuunnitelmassa tehtyihin muutoksiin liittyen oppimisen tukeen, siihen sisältyvään termistöön ja ajantasaisiin säädöksiin.
Joutsan perusopetuksen rehtorit Ulpu Silvasti, Tero Nikkanen sekä erityisopettaja Tarja Hänninen ovat kokouksessa esittelemässä asiaa.
Esittelijä Hyvinvointi- ja sivistysjohtaja Mika Sirkka
Päätösehdotus Hyvinvointi- ja sivistyslautakunta hyväksyy uudistetun opetussuunnitelman käyttöön otettavaksi 1.8.2025 alkaen.
Päätös Rehtorit Ulpu Silvasti ja Tero Nikkanen sekä erityisopettaja Tarja Hänninen olivat kokouksessa esittelemässä asiaa.
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |