Dynasty tietopalvelu Haku RSS Joutsan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Esityslista 21.10.2024/Asianro 6



 

Eteläisen Keski-Suomen työllisyysalueen talousarvio 2025, lausuntopyyntö

 

Kunnanhallitus 21.10.2024     

193/00.04/2024  

 

 

 Asian valmistelija(t): talous- ja hallintojohtaja Matias Penttinen

 

Eteläisen Keski-Suomen työllisyysaluelautakunta pyytää sopijakuntien lausuntoja työllisyysalueen vuoden 2025 talousarviosta. Lausunnoissa pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota kuntakohtaisesti varattavaan palvelurahoitukseen sekä tavoitteisiin.

 

Työllisyysalueen talousarvio on rakennettu siten, että hallinnollisten kustannusten kustannuspaikka on kaikille yhteinen ja sen kustannukset jakautuvat yhteistoimintasopimuksessa sovitulla kustannustenjaolla

(50 % työvoiman määrä ja 50 % laajan työttömyyden määrä eli työttömät työnhakijat ja palveluissa olevat työnhakijat). Kustannuspaikalle on kirjattu mm. henkilöstökulut, vuokrakulut, laitteisto, järjestelmät jne.

 

Kuntakohtainen palveluiden kustannuspaikka on se, johon kirjautuvat kuntakohtaisesti erotettavissa olevat palvelut. Tähän viitataan yhteistoimintasopimuksen seuraavasti: "Yllä mainitusta jakoperusteesta voidaan poiketa niiden kustannusten osalta, jotka on mahdollista laskuttaa kuntakohtaisiin toteutuneisiin kustannuksiin perustuen. Mahdollisesta poikkeamisesta yllä mainituista jakoperusteista tehdään lautakunnassa päätös, joka käsitellään osana vastuukunnan vuosittaista talousarvioprosessia. Kriteerit, joiden perusteella tällaiseen laskutukseen voidaan ryhtyä ovat seuraavat:

1) laskutus on kohdennettavissa asiakkaan asuinkunnan tai pääasiallisen sijaintikunnan perusteella

2) laskutusta varten on saatavissa riittävä ja luotettava tieto

3) laskutus on toteutettavissa kohtuullisin hallinnollisin kustannuksin

4) kustannukset, joita kuntakohtaisesti kohdennetaan ovat asiakaskustannuksiltaan tai osallistumiskustannuksiltaan merkittäviä

5) kustannusten kohdentaminen kuntakohtaisesti ei vaaranna palveluiden järjestämistä tai yhdenvertaisuutta.  

 

Kuntakohtaisille palveluiden tileille on nyt kirjattu aiempaan käyttöön ja käytettävissä olevaan rahoitukseen perustuen ehdotus palvelukustannuksista, jotka täyttävät em. kriteerit.

Pyydämme kommentoimaan ehdotusta seuraavien periaatteiden mukaisesti:

  • Kunta voi lisätä kuntakohtaista palveluiden rahoitusta elinvoimaa tukevana toimena 
  • Kunta voi kohdentaa rahoitusta haluamiinsa toimenpiteisiin
  • Kohdasta 5 johtuen kunnat eivät voisi pienentää näihin palveluihin kohdennettua kokonaissummaa
  • Kohdasta 5 johtuen mitään tiliä ei voisi jättää kokonaan ilman rahoitusta
  • Talousarvion lopullisen toteutumisen ratkaisee kuitenkin asiakkaiden palvelutarve, mutta painotuksia voidaan ottaa huomioon palveluohjauksessa.

 

Jos vaikuttaa siltä, että jollekin tilille varattu rahoitus ei riitä koko vuodeksi, kunnalta pyydetään lausuntoa siihen, kuinka tilanteessa toimitaan loppuvuoden ajan.

 

Kunnanhallitus painottaa, että rahoituksen riittävyys on varmistettava talousarviossa eikä työllisyysalue saa joutua tilanteeseen, jossa määrärahaa ei ole jäljellä ja toimintoja olisi pidettävä kuitenkin yllä. Tiukka kulukuri on varmistettava kaikilla toiminnan tasoilla ja sopijakunnalle on tiedotettava hyvissä ajoin poikkeamista talousarvion toteumissa. Joutsan kunta katsoo, että lisärahoituksen hakeminen työllisyysalueelle sopijakunnista ei ole mahdollista. Talousarviolukujen muutosesitys esityslistan liitteenä.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Harri Nissinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää antaa yllä ja liitteessä olevan lausunnon Eteläisen Keski-Suomen työllisyysalueelle sen talousarviosta 2025

 

Päätös