RSS-linkki
Kokousasiat:https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 26.09.2024/Pykälä 66
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
PyroBit Oy:n ympäristölupahakemus
Tekninen lautakunta 25.11.2021 § 144
Asian valmistelija(t): ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo, p. 040 3479 209
PyroBit Oy hakee ympäristölupaa toiminnalle, jossa erilliskerättyä kattohuopajätettä otetaan vastaan, varastoidaan ja esilajitellaan koneellisesti. Kyseessä on uusi toiminta. Toiminta-alue sijoittuu Leivonmäelle, kiinteistöltä Saha 172-418-2-598 ostetulle määräalalle. Alueella vastaanotettavan kattohuopajätteen vuotuinen vastaanottomäärä on 10 000 tonnia. Käsittelemättömän kattohuopajätteen suurin kertavarastomäärä on 10 000 tonnia. Lajiteltu kattohuopajäte toimitetaan Tarpaper Recycling Finland Oy:n viereiseen ympäristöluvalliseen toimipisteeseen jatkojalostettavaksi. Alueella työskennellään maanantaista perjantaihin klo 6.00–22.00 ja lauantaisin klo 8.00–16.00.
Esittelijä Ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo
Päätösehdotus Tekninen lautakunta merkitsee saapuneen lupahakemuksen tiedokseen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Tekninen lautakunta 27.01.2022 § 162
Asian valmistelija(t): ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo, p. 040 3479 209
Esittelijä Ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo
Jarmo Liukkonen ehdotti Ilari Suurosen kannattamana, että asian käsittelyä jatketaan.
Puheenjohtaja totesi, että asiassa on suoritettava äänestys. Hän ehdotti pidettäväksi huutoäänestyksen, jossa ne jotka kannatavat ympäristötarkastajan uutta ehdotusta äänestävät JAA ja ne jotka kannattavat Jarmo Liukkonen ehdotus äänetävät EI.
Äänestyksessä annettin 5 JAA-ääntä ja 2 EI-ääntä.
Päätös Puheenjohtaja totesi, että lautakunnan päätökseksi tuli ympäristötarkastajan uusi ehdotus ByroBit Oy:n ympäristölupahakemuksen palauttaminen uudelleen käsittelyyn.
Tekninen lautakunta 10.02.2022 § 13
Asian valmistelija(t): ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo p. 040 3479 209
PyroBit Oy on täydentänyt (liite) hakemustaan 1.2.2022 seuraavasti:
1. PyroBit siirtää vieressä olevalta kiinteistöltä, jolla on Tarpaper Recycling Finland Oy:n kattohuopavarasto, n. 3000 tn kattohuopaa hakemuksenkohteena olevalle alueelle heti kun uusi alue on valmis varastointia varten.
2. PyroBit tulee valmistelemaan varastoalueen vaiheittain talvesta johtuen ja sen vuoksi PyroBit voi väliaikaisesti varastoida kattohuopaa murskepintaisella kentällä, kunnes kentälle saadaan asfalttipäällyste viimeistään 30.9.2022.
3. PyroBit esittää lupahakemuksesta poiketen, että toiminnan vakuudeksi asetetaan 40 000 € (esitetyn 12 500 € tilalle) ja muutoksenhausta huolimatta vakuudeksi 10 000 € aiemmin esitetyn 1 800 euron sijasta. Vakuuksia tullaan tarkastelemaan n. 2 vuoden jälkeen uudelleen kun toiminta on vakiintunut. Vakuuden voidaan arvioida olevan riittävä toiminnan lopettamisesta mahdollisesta aiheutuvan jätehuollon turvaamiseksi. Perustelut vakuudelle hakija esittelee jo hakemuksessaan kohdassa 5.4.1. Vakuustarkastelu sivulla 25.
Lisäksi PyroBit Oy toimitti seuraavat, esityslistan liitteenä olevat liitteet:
- Väyläviraston hyväksymät uusiomateriaalit
- Tarpaper Recycling Oy Kattohuoparouheen ympäristökelpoisuus asfaltin valmistuksessa
Päätösehdotus Tekninen lautakunta päättää myöntää PyroBit Oy:lle ympäristöluvan erilliskerätyn kattohuopajätteen vastaanottoon, varastointiin ja esilajitteluun kiinteistöltä Saha 172-418-2-598 ostetulle määräalalle päätösliitteen mukaisesti.
Lautakunnan jäsen Jarmo Liukkonen ehdotti Markku Leskisen, Kari Lahtelan, Ulla Tommolan ja Matias Lehtosen kannattamana, että vakuudet muutetaan hakijan ehdotuksen mukaisiksi toiminnan vakuudeksi 40 000 € ja toiminnan aloittamisen muutoksenhausta huolimatta vakuudeksi 10 000 €.
Puheenjohtaja totesi, että asiassa on suoritettava äänestys. Hän ehdotti pidettäväksi huutoäänestyksen, jossa ne jotka kannattavat ympäristötarkastajan ehdotusta äänestävät JAA ja ne jotka kannatavat Jarmo Liukkosen ehdotusta äänestävät EI.
Äänestyksessä annettiin 6 EI-ääntä ja 1 TYHJÄ-ääni.
Päätös Puheenjohtaja totesi, että lautakunnan päätökseksi tuli Jarmo Liukkosen ehdotus.
Ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo jätti asiasta eriävän mielipiteen.
Tekninen lautakunta 22.02.2024 § 18
Asian valmistelija(t): ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo p. 040 3479 209
Vaasan hallinto-oikeus on antanut asiassa päätöksensä 30.01.2024 (Dnro 435/03.04.04.04.19/2022). Hallinto-oikeus on kumonnut valituksenalaisen päätöksen vakuutta koskevan lupamääräyksen 29 ja palauttanut asian tältä osin Joutsan kunnan tekniselle lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Valitus on hylätty muilta osin. Hallinto-oikeus määrää oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 124 §:n 3 momentin nojalla, että Joutsan kunnan teknisen lautakunnan päätöstä 18.2.2022 (10.2.2022 § 13) tulee noudattaa kokonaisuudessaan siihen saakka, kunnes lautakunta on ratkaissut asian uudelleen vakuutta koskevilta osin.
Perusteluina Vaasan hallinto-oikeus on muun ohella todennut seuraavaa:
Valituksenalaisen päätöksen lupamääräyksessä 29 on PyroBit Oy:n hakemuksen täydennyksessä esitetyn mukaisesti määrätty 40 000 euron jätevakuus, jota tarkastellaan kahden vuoden jälkeen toiminnan vakiinnuttua. Hallinto-oikeudelle antamassaan vastineessa yhtiö on esittänyt, että määrä perustuu arvioon laitoksen toiminnasta muodostuvien jätteiden suurimmista kertavarastoista. Valituksenalaisen päätöksen lupamääräyksen 1 mukaan vastaanotetun, käsittelemättömän kattohuopajätteen suurin kertavarastomäärä on 10 000 tonnia.
Ympäristönsuojelulain 59 §:n (527/2014) mukaan jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on asetettava vakuus asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Ympäristönsuojelulain 60 §:n 1 momentin mukaan vakuuden on oltava riittävä 59 §:ssä tarkoitettujen toimien hoitamiseksi ottaen huomioon toiminnan laajuus, luonne ja toimintaa varten annettavat määräykset.
Hallinto-oikeus toteaa, että jätevakuuden asettamisvelvollisuuden tarkoituksena on varmistaa, että toiminta-alue voidaan saattaa ympäristöllisesti hyväksyttävään kuntoon yhtiön mahdollisessa maksukyvyttömyystilanteessa. Jätevakuuden määrän on vastattava niitä kustannuksia, joita asianmukaisesta jätehuollosta toiminnan lopettamisen yhteydessä aiheutuu. Vakuuden määrän arvioinnin tulee lähtökohtaisesti perustua tilanteeseen, jossa palvelut hankitaan markkinaehtoisesti kolmannelta. Yhtiön omien varastointi- ja kuljetuskustannusten määrää ei voida pitää perusteena vakuutta määritettäessä.
Vakuuden määrän laskennassa on tässä tapauksessa käytettävä ympäristöluvassa hyväksyttyä jätteen suurinta kertavarastointimäärää, ja vakuuden on oltava käytettävissä täysimääräisesti heti toiminnan alkaessa. Lupamääräyksen 29 mukainen vakuuksien uudelleen tarkasteleminen toiminnan vakiinnuttua ei perustu ympäristönsuojelulakiin.
Valituksenalaisen päätöksen perusteena olevista asiakirjoista tai valituksenalaisesta päätöksestä ei ilmene jätekohtaista laskelmaa vakuuden määrittämisestä eikä jätteen kuljetus- ja käsittelykustannuksia jätteiden enimmäisvarastointimääriin perustuen. Näin ollen kattohuopajätteen ja kattohuopajätteen esikäsittelyssä erotettavien jätteiden vakuuden riittävyyttä ei ole mahdollista arvioida vakuuden laskentaperusteen puuttuessa. Laskelmassa on oltava perusteltu selvitys kuljetus- ja käsittelykustannusten määräytymiselle. Hallinto-oikeus katsoo, että ennalta arvioiden valituksenalaisen päätöksen mukaista kattohuopajätteen vakuutta ei ole pidettävä riittävänä eikä villajätteelle esitetyn vakuuden riittävyyttä ole mahdollista arvioida asiasta saadun selvityksen perusteella. Metalli- ja puujätteen taloudellinen arvo voidaan tietyin edellytyksin ottaa huomioon vakuuslaskelmassa. Tällöin yhtiön tulee esittää selvitys perusteluineen jätekohtaisesta positiivisen arvon määräytymisestä. Mahdollisella positiivisella arvolla ei ole kompensoitava negatiivisen arvon jätteen jätehuoltokustannusten vakuutta. Lisäksi vakuuden on korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjaratkaisun (KHO 2017:24) mukaisesti katettava myös arvonlisäveron määrä.
Päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Valituskirjelmä on toimitettava korkeimpaan hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa hallinto-oikeuden päätöksen tiedoksisaannista eli viimeistään 7.3.2024.
Esittelijä Ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo
Päätösehdotus Tekninen lautakunta merkitsee Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen Dnro 435/03.04.04.04.19/2022 tiedokseen.
Päätös Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti, lisäten, että PyroBit Oy:n edustaja kutsutaan seuraavaan lautakunnan kokoukseen kertomaan toiminnan tilanteesta.
Tekninen lautakunta 27.06.2024 § 52
Asian valmistelija(t): ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo p. 040 3479 209
Asian käsittely
PyroBit Oy:lle on 5.4.2024 annettu selvityspyyntö (liitteenä), jossa toiminnanharjoittajaa on pyydetty toimittamaan selvitys jätevakuuden määrästä laskentaperusteineen lupamääräyksen 29 uudelleen käsittelyä varten. Selvitys tuli toimittaa 26.4.2024 mennessä.
25.4.2024 ennen teknisen lautakunnan kokousta PyroBit Oy:n hallituksen puheenjohtaja Antti Peltoniemi oli kertomassa yrityksen ajankohtaisia kuulumisia. Tässä yhteydessä selvityksen toimittamiselle annettiin lisäaikaa 15.5.2024 saakka. Selvitys ei saapunut määräaikaan mennessä. Lautakunnan puheenjohtaja oli 6.6.2024 puhelimitse yhteydessä Antti Peltoniemeen, joka oli luvannut toimittaa selvityksen viikolla 24. Selvitys ei saapunut.
Asiassa hankittu selvitys Jätevakuuden määrästä on teetetty laskelma Ympäristökonsultointi Ecochange Oy:llä. Vakuuslaskelma on liitteenä. Laskelmassa on huomioitu ympäristönsuojelulain määräykset jätevakuuteen liittyen. Lisäksi siinä on huomioitu toukokuussa 2024 julkaistun Jätevakuusoppaan ohjeistus. Laskelma perustuu jätteiden suurimpiin kertavarastomääriin ja niiden kuljetus ja käsittelykustannuksiin. Laskelmassa ei ole huomioitu kunnalle tulevia hallinnollisia kuluja sen järjestäessä yrityksen jätteiden käsittely ja muut ympäristöasiat kuntoon. Laskelman mukaan ympäristöluvan vakuudeksi esitetään 1 932 000 €.
Esittelijä Ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo
Päätösehdotus Tekninen lautakunta esittää, että PyroBit Oy:n ympäristöluvan (10.2.2022 § 13) lupamääräys 29. on seuraavanlainen:
- PyroBit Oy:n on asetettava Joutsan tekniselle lautakunnalle 1 932 000 euron vakuus alueen asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuudeksi hyväksytään takaus, vakuutus tai pantattu talletus.
Vakuuden antajan on oltava luotto-, vakuutus- tai muu ammattimainen rahoituslaitos, jolla on kotipaikka Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa. Vakuusasiakirjat on toimitettava 30 päivän kuluessa siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Vakuuden pitää olla voimassa toistaiseksi.
PyroBit Oy:lle varataan tilaisuus lausua käsityksensä teknisen lautakunnan esityksestä. Asia käsitellään tämän jälkeen lupaviranomaisen päätösasiana.Tästä esityksestä ei ole muutoksenhakuoikeutta, koska kyse on asian valmistelusta.
Jarmo Liukkonen ehdotti Ilari Suurosen ja Kari Lahtelan kannattamana, että asia jätetään pöydälle asian lisäselvitystä varten.
Puheenjohtaja totesi, että asiassa on suoritettava äänestys. Hän ehdotti pidettäväksi huutoäänestyksen, jossa ne jotka kannatavat ympäristötarkastajan ehdotusta äänestävät JAA ja ne jotka kannattavat Jarmo Liukkonen ehdotus äänetävät EI.
Äänestyksessä annettin 3 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä.
Päätös Puheenjohtaja totesi, että lautakunnan päätökseksi tuli Jarmo Liukkosen ehdotus.
Tekninen lautakunta 26.09.2024 § 66
323/11.01.00/2021
Asian valmistelija(t): ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo p. 040 3479 209
Konsultti on päivittänyt vakuuslaskelmaa. Kululaskelmien mukaisesti ympäristöluvan vakuudeksi esitetään 1 388 600 € suuruista, esimerkiksi pankkitakausta (sis. alv 25,5 %).
Joutsan kunta pyysi lisäksi vaihtoehtoista vakuuslaskelmaa, jossa kattohuopajäte puhdistettaisiin muusta jätteestä, kuten eristeistä ja puusta ja se ei olisi enää jätettä (EEJ). Tätä käytettäisiin melu- ja näkymäestevallin tekoon PyroBit Oy:n ja Tarpaper Recycling Finland Oy:n kiinteistöllä, mikäli yritys estyisi hyödyntämään kattohuopaa asfaltin tekoon. Meluvalli voisi mennä tarvittaessa koko kiinteistön ympäri.
Jätelain 5 b §:n mukaan jäte, joka on kierrätetty tai muuten hyödynnetty, ei ole enää jätettä, jos: 1) sitä on määrä käyttää erityisiin tarkoituksiin; 2) sillä on markkinat tai kysyntää; 3) se täyttää käyttötarkoituksensa mukaiset tekniset vaatimukset ja on vastaaviin tuotteisiin sovellettavien säännösten ja standardien mukainen; ja 4) sen käyttö ei kokonaisuutena arvioiden aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.
Ympäristölupaviranomainen voi päättää tapauskohtaisesti jätteeksi luokittelun päättymisestä 1 momentissa säädettyjen edellytysten perusteella. Asian käsittelyssä noudatetaan, mitä ympäristönsuojelulaissa säädetään ympäristöluvan myöntämisestä tai sen muuttamisesta.
Kunta käsittelee ympäristöluvat, jotka koskevat korkeintaan 20 000 tonnin vuotuisia tai maksimi varastointijätemääriä ja aluehallintoviranomainen AVI sitä suurempia määriä koskevat.
Vaihtoehtoisten kululaskelmien mukaisesti vakuudeksi esitetään muiden jätteiden sekä esiseulonnan ja konetyön osalta 78 944 €, lisäksi murskaus isokokoiseksi meluvallia varten 439 250 €, eli yhteensä 518 000 € suuruista, esimerkiksi pankkitakausta (tai asfalttirouheeksi teko yhteensä noin 831 900 €) (sis. alv 25,5 %). Tässä ei ole huomioitu mahdollista jäteveroa.
Esittelijä Ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo
Päätösehdotus Tekninen lautakunta esittää, että PyroBit Oy:n ympäristöluvan (10.2.2022 § 13) lupamääräys 29. on seuraavanlainen:
- PyroBit Oy:n on asetettava Joutsan tekniselle lautakunnalle 1 388 600 € euron vakuus alueen asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuudeksi hyväksytään takaus, vakuutus tai pantattu talletus.
Vakuuden antajan on oltava luotto-, vakuutus- tai muu ammattimainen rahoituslaitos, jolla on kotipaikka Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa. Vakuusasiakirjat on toimitettava 30 päivän kuluessa siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Vakuuden pitää olla voimassa toistaiseksi.
PyroBit Oy:lle varataan tilaisuus lausua käsityksensä teknisen lautakunnan esityksestä. Asia käsitellään tämän jälkeen lupaviranomaisen päätösasiana.Tästä esityksestä ei ole muutoksenhakuoikeutta, koska kyse on asian valmistelusta.
Jarmo Liukkonen esitti Maija Salosen ja Ilari Suurosen kannattamana, että tekninen lautakunta toteaa, että ympäristötarkastajan esitystä ei voida ottaa huomioon vakuutta määrättäessä, koska vakuuslaskelmissa on virheellisesti käytetty laskuperusteena, että kattohuopa on jätettä, vaikka rakennusten purun yhteydessä syntyvä bitumipurkujäte ei enää mekaanisen erottelun ja murskauksen jälkeen ole jätettä, vaan asfaltin teossa hyödynnettävää Bitumenmix nimistä kierrätettävää raaka-ainetta, jolla voidaan korvata muutoin asfaltin teossa käytettävää bitumia.
Perustelut:
Ympäristölain- ja jätelainsäädännön yksi keskeisimmistä tavoitteesta on, että kaatopaikoille /jätteenkäsittelylaitoksille ei loppusijoiteta mitään, mikä voidaan hyöty käyttää ja tällä kierrätyksellä saadulla raaka-aineella korvata muuta prosessin ”neitseellistä” raaka-ainetta.
1 § (15.7.2021/714)
Jätelain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on edistää kiertotaloutta ja luonnonvarojen käytön kestävyyttä, vähentää jätteen määrää ja haitallisuutta, ehkäistä jätteistä ja jätehuollosta aiheutuvaa vaaraa ja haittaa terveydelle ja ympäristölle, varmistaa toimiva jätehuolto sekä ehkäistä roskaantumista.
5 §
Jätteen määritelmä
Tässä laissa tarkoitetaan jätteellä ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä (bitumikaton purkujäte).
5 b § (15.7.2021/714)
Jätteeksi luokittelun päättyminen
Jäte, joka on kierrätetty tai muuten hyödynnetty, ei ole enää jätettä (Bitumenmix) , jos:
1) sitä on määrä käyttää erityisiin tarkoituksiin;
2) sillä on markkinat tai kysyntää;
3) se täyttää käyttötarkoituksensa mukaiset tekniset vaatimukset ja on vastaaviin tuotteisiin sovellettavien säännösten ja standardien mukainen; ja
4) sen käyttö ei kokonaisuutena arvioiden aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.
Ympäristölupalainsäädäntöä on osattu tulkita siten, että on päädytty kattohuopajätteen mekaanisen käsittelyn vaativan ympäristölupaa, vaikka ympäristölupaa vaativien toimintojen luettelossa ei suoraan tästä ole mainintaa. On siis tulkittu, että toiminta vaatii ympäristöluvan ja luvan hakemisen peruste on ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttava toiminta, josta säädetään ympäristönsuojelulain 527/2014 liitteen 1 taulukoissa 1 ja 2, on oltava lupa (ympäristölupa). Luvan hakemisen peruste on liitteen 1, taulukon 2 (muut laitokset) kohta 13 f: (Muu kuin taulukon 2 kohdissa 13 a, b ja e tarkoitettu jätelain soveltamisalaan kuuluvan jätteen käsittely, joka on ammattimaista tai laitosmaista.)
Ympäristökonsultointi EcoChange Oy:n Suvi Runstenin vaihtoehtoisesta vakuuslaskelmasta ilmenee, että Bitumenmix – nimistä kierrätettävää raaka-ainetta voitaisiin halutessa käyttää vallirakentamiseen ympäristölupalaitosten (Pyrobit ja Tarpaper) ympärille melu- ja näkemäesteeksi ja näin hyödyntää Bitumenmixiä toissijaisesti. Viittaan perusteluissa hänen lausuntoihinsa ja yllä oleviin perusteisiin ja lisäksi Mara -asetuksen liitteeseen 1.
Liite 1
MARA- ASETUKSEN SOVELTAMISALAAN KUULUVAT JÄTTEET JA NIIDEN KÄYTTÖKOHTEET
Mara-asetuksen liitteessä on selvästi mekaanisesti erotetun bitumikattohuopaan ja sen rouhinnassa syntyvään Bitumenmix asvaltin valmistuksen raaka-aineeseen rinnastettavia tuoteryhmiä. Mara-asetuksen valmistelun ja voimaantulon aikana ei Bitumenmix:stä ole ollut tietoakaan, joten Mara-asetus vaatii tulkintaa.
Kokonaiset renkaat ja rengasrouhe (jätenimike 16 01 03)
Rengasrouheella tarkoitetaan käytöstä poistetuista renkaista valmistettua rengasrouhetta. Rengasrouheen käyttö on sallittua väylä- ja kenttärakenteissa, vallirakenteissa sekä teollisuus- ja varastorakennusten pohjarakenteissa. Kokonaisia käytöstä poistettuja renkaita voidaan käyttää edellä mainituissa rakenteissa niitä sitovana, tukevana tai keventävänä rakenneosana.
Tiilimurske (jätenimikkeet 10 12 08 (vain tiilijäte) ja 17 01 02)
Tiilimurskeella tarkoitetaan jätettä, joka on valmistettu puretuista tiilirakenteista, tiiliteollisuudessa syntyvistä tiilijätteistä, tai muista käytöstä poistetuista tiilistä murskaamalla. Tiilimurskeen käyttö on sallittua väylä- ja kenttärakenteissa, vallirakenteissa sekä teollisuus ja varastorakennusten pohjarakenteissa.
Kunnan ympäristölupaviranomainen ei voi vakuuslaskelmissa (Pyrobit, Tarpaper) käyttää ehdotonta vaatimusta, että rakennusten purun yhteydessä syntyvä kattohuopa tulisi yksiselitteisesti toimittaa ja loppusijoittaa jätteenkäsittelypaikalle /kaatopaikalle, vaikka se voitaisiin mekaanisesti lajitella ja muutoin käsitellä sekä hyöty käyttää, eikä siis vakuuslaskelmissa määrätä vakuudeksi, jätteenkäsittelylaitoksen /kaatopaikan, jätteenkäsittelymaksun suuruutta.
Lisäksi ympäristörtarkastajan päätösesityksissä esittämissä vakuuslaskelmissa (Pyrobit, Tarpaper) on selkeitä eroja niitä verrattaessa, vaikka kyseessä on sama kattohuovan purkujäte ja laitokset sijaitsevat viereisillä tonteilla.
Pyrobit 10 000 tn varastointilupa 1 388 600 € (sis alv 25,5 %) ja Tarpaper 20 000 tn 2 947 200 € (sis alv 25,5 %).
Edellä olevan johdosta lisäksi esitän. että teknisen lautakunnan vakuuslaskelmissa otetaan huomioon ympäristökonsultin Pyrobitin vakuuskelman kulut (laskelma 2), koska Tarpaperin vastaavissa laskelmissa on päädytty jostain syystä niiden murskaamiskustannuksiin. Mekaanisessa erottelussa syntyville jakeille (eristevilla, puhdas puujäte, metallit) kulut ilman kattohuopaa Pyrobitin laskelmassa olisi 18 768,32 € (sis alv 25,5 %).
Mekaanisesti puhdistetun kattohuovan laskennallinen murskauskulu on 35 €/tn. Pyrobitin 10 000 tn maksaisi 439 250 € (sis alv 25,5 %).
Murskauksella saadaan esivalmistettua Bitumenmix- nimistä, asfaltin valmistuksessa käytettävää, kierrätysraaka-ainetta, jota ei enää voida pitää jätteenä eikä sen käytöllä ole niin kiire, että se tarvitsisi välittömiä toimenpiteitä. Bitumenmixiä voidaan varastoida laitosalueilla ympäristöluvan mukaisesti.
Edellä esitettyjen perustelujen ja laskelmien mukaisesti esitän vakuudeksi Pyrobitin (10 000 tn) osalta 458 000 € (sis alv 25,5 %).
Vakuuslaskelmassa käytetyt tiedot perustuvat ympäristökonsultointi EcoChange Oy:n selvitystietoihin.
Puheenjohtaja totesi, että asiassa on suoritettava äänestys. Hän ehdotti pidettäväksi huutoäänestyksen, jossa ne jotka kannattavat ympäristötarkastajan ehdotusta äänestävät JAA ja ne jotka kannattavat Jarmo Liukkosen ehdotus äänestävät EI.
Äänestyksessä annettiin 0 JAA-ääntä ja 6 EI-ääntä ja 1 tyhjä ääni.
Päätös Puheenjohtaja totesi, että lautakunnan päätökseksi tuli Jarmo Liukkosen ehdotus.
Ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |