RSS-linkki
Kokousasiat:https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://asiakirjat.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 24.05.2021/Pykälä 114
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Hallintosäännön päivittäminen
Perusturvalautakunta 04.11.2020 § 82
Joutsan kunnan voimassaoleva hallintosääntö on hyväksytty Joutsan valtuustossa 9.9.2019. Valtuusto päivitti hallintosääntöä 26.10.2020.
Perusturvan organisaatiossa on pilotoitu 11.5.2020 - 31.12.2020 sosiaali- ja vammaispalvelua, jolloin esimiestehtävät on järjestelty uudelleen. Pilotointi on osoittanut esimiestehtävien järjestelyn toimivaksi. Hallintosääntö on tarkastettava perusturvan osalta 1.1.2021 alkaen. AVI on tietoinen muutoksista ja pilotoinnista.
Hallintosäännön uudistamisessa on huomioitu erityispalvelujen esimiehen nimekkeen muutos. Avoimena oleva sosiaalityöntekijän virka tullaan täyttämään määrä-aikaisella sosiaaliohjaajalla 1.12.2020 - 31.10.2021 väliseksi ajaksi. Tarkoitus on pilotoida kahden sosiaalityöntekijän, palveluohjaajan ja sosiaaliohjaajan mallia.
Perusturvan johtoryhmä on valmistellut hallintosääntöön tarvittavat muutosesitykset. Muutokset ovat nähtävissä hallintosäännön luonnosliitteessä perusturvan osalta. Viranhaltijoiden ratkaisuvalta on päivitettynä hallintosäännön toimivaltataulukossa.
Hallintosäännön luonnos on esityslistan liitteenä.
(Valmistelija johtava sosiaalityöntekijä Päivi Boualem, puh. 040 358 009, perusturvajohtaja Anna-Maija Kääriäinen, puh. 0400 641 105)
Perusturvajohtajan ehdotus:
Perusturvalautakunta esittää kunnanhallitukselle / valtuustolle, että se hyväksyy liitteen mukaiset muutokset hallintosääntöön. Muutokset astuvat voimaan 1.1.2021
Päätös:
Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Johtava sosiaalityöntekijä Päivi Boualem oli esittelemässä asiaa.
__________
Hyvinvointi- ja sivistyslautakunta 27.04.2021 § 33
Valtioneuvosto antoi 15.10.2020 eduskunnalle hallituksen esityksen, jolla oppivelvollisuutta jatketaan 18 ikävuoteen asti. Tasavallan presidentti vahvisti oppivelvollisuuslain 30.12.2020. Laajennettu oppivelvollisuus astuu voimaan vuonna 2021.
Oppivelvollisuuslakia sovelletaan ensimmäisen kerran niihin oppivelvollisiin, jotka keväällä ovat perusopetuksen 9. luokalla (pääosin vuonna 2005 syntyneet). Jatkossa oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto).
Oppivelvollisuusiän nostaminen 18 vuoteen ja oppivelvollisuuden laajentaminen toiselle asteelle edellyttää sen varmistamista, että kaikilla perusopetuksen päättävillä on toisen asteen opinnoissa tarvittavat tiedot, taidot ja osaaminen. Perusopetuksen järjestäjän osalta tämä tarkoittaa, että 1.1.2021 tulee voimaan oppivelvollisen nuoren jatko-opintoihin hakeutumisvelvollisuutta koskeva ohjaus- ja valvontavastuu. 1.8.2021 alkaen tulee voimaan tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus perusopetuksessa, mitä koskeva päivitys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin tehdään kevään 2021 aikana.
Uuteen lainsäädäntöön sisältyy velvoitteita ja tehtäviä, joita ei ole säädetty tietyn viranhaltijan tai toimielimen tehtäväksi. Kuntien, opetuksen ja koulutuksen järjestäjien on otettava uusien velvoitteiden ja tehtävien ratkaisuvaltaa koskevat määräykset hallintosääntöihin.
Opiskelijalle maksuttomia ovat edelleenkin opetus ja päivittäinen ruokailu jonka lisäksi jatkossa myös opetuksessa tarvittavat oppikirjat ja muut materiaalit, opetuksessa tarvittavat työvälineet, -asut ja -aineet, lukion oppimäärän päätteeksi suoritettavan ylioppilastutkinnon suorittamiseksi edellytettävät 5 koetta sekä niiden osalta hylättyjen kokeiden uusiminen, vähintään seitsemän kilometrin pituiset koulumatkat sekä joissakin erityistapauksissa myös majoitus- ja matkakustannukset. Joutsan kunnassa on aiemmalla lautakunnan päätöksellä (sivistyslautakunta 14.02.2017 § 11) päätetty lukiolaisten kuljetuksista sekä mahdollisuudesta Kelan kulloinkin määrittämän kilometrikorvauksen perusteella maksettavaan saattokorvaukseen, mikäli muita vaihtoehtoja kulkemiseen ei ole.
Toisen asteen koulutuksen maksuttomuuden toteutuessa koulumatkatukeen oikeuttavan koulumatkan raja lasketaan 10 kilometristä 7 kilometriin. Lisäksi luovutaan 54 euron kuukausittaisia vähimmäismatkakustannuksia koskevasta rajasta. Toisen asteen opiskelijoiden maksuttomat koulumatkat korvataan jatkossakin Kansaneläkelaitoksen maksaman koulumatkatuen kautta. Kunta tai koulutuksen järjestäjä ei ole velvollinen järjestämään toisen asteen koulutuksessa oleville oppivelvollisille koulukuljetusta.
Koulutuksen järjestäjä voi kuitenkin vapaaehtoisesti järjestää opiskelijoille mahdollisuuden koulukuljetukseen.
Perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjillä sekä muilla oppivelvollisuuskoulutusta järjestävillä sekä viimesijassa asuinkunnalla on velvollisuus ohjata ja valvoa oppivelvollisuuden suorittamista. Näin voidaan varmistaa, että opiskelijaa voidaan tukea ja ohjata riittävästi koko opiskelun ajan. Perusopetuksen päättymisen jälkeen vastuu oppivelvollisuuden suorittamisen ohjauksesta, tuesta ja valvonnasta on perusopetuksen järjestäjällä siihen asti, kunnes oppivelvollinen aloittaa opinnot perusopetuksen jälkeisessä koulutuksessa. Oppivelvollisen nuoren huoltajan tai muun laillisen edustajan tulee huolehtia siitä, että nuori suorittaa oppivelvollisuuden (OVL 9 §). Jos huoltaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta laiminlyö tämän velvollisuuden, hänet voidaan tuomita sakkorangaistukseen (OVL 22 §).
Perusopetuksen järjestäjän tehtävänä on ohjaussuunnitelman mukaisesti saattaa oppilaat toiselle asteelle. Jos joku perusopetuksen päättävä jää ilman opiskelupaikkaa, perusopetuksen järjestäjä on velvollinen ilmoittamaan tästä oppilaan asuinkunnalle, joka ottaa kopin nuoresta. Kun opiskelija aloittaa toisen asteen koulutuksessa, vastuu opiskelijan ohjauksesta, tuesta ja valvonnasta siirtyy tälle, esimerkiksi lukiokoulutuksen tai ammatillisen koulutuksen järjestäjälle. Jos opiskelija haluaa vaihtaa oppilaitoksesta tai alalta toiselle, koulutuksen järjestäjät ohjaavat ja tukevat opiskelijaa siihen saakka, kunnes opiskelijalla on uusi opiskelupaikka.
Asuinkunnan tehtävänä on perusopetuksen järjestäjän tekemän ilmoituksen perusteella selvittää niiden perusopetuksen keväällä päättäneiden nuorten tilanne, jotka vielä syksyllä ovat ilman opiskelupaikkaa. Nuoret saavat ohjausta toisen asteen koulutukseen hakeutumiseksi. Tarvittaessa nuoria ohjataan myös hakeutumaan muiden palveluiden, kuten terveys- ja sosiaalipalveluiden sekä kuntoutuspalveluiden piiriin. Jos soveltuvaa opiskelupaikkaa ei ohjauksesta ja yhteistyöstä huolimatta löydy ja nuori arvioidaan koulukuntoiseksi, kunnalla on velvollisuus osoittaa oppivelvolliselle opiskelupaikka soveltuvassa nivelvaiheen koulutuksessa. Asuinkunnan tehtävänä on vastaavalla tavalla koulutuksen järjestäjän tekemän ilmoituksen perusteella ohjata myös niitä oppivelvollisia, jotka ovat keskeyttäneet toisen asteen opintonsa ja joilla ei ole uutta opiskelupaikkaa.
Velvollisuus ohjata ja valvoa oppivelvollisen hakeutumista perusopetuksen jälkeiseen koulutukseen perusopetuksen 9. luokalla on perusopetuksen järjestäjällä. Jos oppivelvollinen ei saa opiskelupaikkaa yhteishaussa, perusopetuksen järjestäjä jatkaa myös kevätlukukauden koulutyön päätyttyä ohjausta, jotta oppivelvollinen voisi voi hakea opiskelupaikkaa yhteishaun jälkeisessä jatkuvassa haussa. Jos oppivelvollinen nuori vielä kesän jälkeen on ilman opiskelupaikkaa tai keskeyttää aloittamansa opinnot, valvontavastuu siirtyy perusopetuksen tai koulutuksen järjestäjän ilmoituksen perusteella nuoren asuinkunnalle
Oppivelvollisuus päättyy, kun opiskelija täyttää 18 vuotta tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto) tai vastaavan ulkomaisen koulutuksen. Anomuksesta opintojen maksuttomuuteen voi hakea jatkoaikaa sen vuoden loppuun saakka, kun oppivelvollinen on täyttänyt 20 vuotta. Tämä saattaa tulla kyseeseen esimerkiksi kaksoistutkintoa suoritettaessa tai lukion suorittamisessa neljässä vuodessa.
Lisätietoa mm. opetus- ja kulttuuriministeriön kysymyspalstalta osoitteessa https://minedu.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-oppivelvollisuudesta.
Esityslistan liitteenä hallintosäännön toimivaltataulukko, johon merkitty oppivelvollisuuslain mukaiset lisäykset viranhaltijoiden päätösvaltaan.
(Asian valmistelija hyvinvointi- ja sivistysjohtaja Mika Sirkka p. 040 533 5619)
Hyvinvointi- ja sivistysjohtajan ehdotus:
Hyvinvointi- ja sivistyslautakunta
- merkitsee oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyvät asiat tiedoksi.
- esittää kunnanhallitukselle / valtuustolle, että se hyväksyy hallintosäännön toimivaltataulukkoon oppivelvollisuuslakiin liittyvät tarkennukset päätösvallasta.
Päätös:
Hyvinvointi- ja sivistysjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
_________
Tekninen lautakunta 12.05.2021 § 74
Asian valmistelija: Tekninen johtaja Juha-Matti Näykki, puh. 0400 646 848
Joutsan kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämistä sekä päätöksenteko- ja kokousmenettelyä ohjaa hallintosääntö ja toimivaltataulukko.
Hallintosäännön ja toimivaltataulukon muutoksen taustalla on päätöksenteon selkeyttäminen ja epävarmuustekijöiden poistaminen.
Lautakunnassa esillä olevat muutosehdotukset kohdistuvat sekä hallintosääntöön että toimivaltataulukkoon.
Hallintosäännössä kerrotaan siitä kenen tehtäviin kuuluu kiinteän omaisuuden vuokralle antaminen. Tällä hetkellä vuokralle antamisesta mainitaan sekä kunnanhallituksen tehtävissä kuin myös teknisen lautakunnan tehtävissä.
Toimivaltataulukkoon tulee ehdotuksena muutamia muutoksia. Toimivaltaan, maankäyttöön ja kiinteistönmuodostukseen tarkennuksia. Toimivaltaan, maanvuokra- ja kiinteistönvuokrasopimuksiin ehdotetaan muutettavan aiemmasta. Lisäksi tarkennetaan kiinteistöjen myynnin toimivaltaa. Lisäksi on tarkoitus tehdä muutamia pieniä tarkennuksia.
Esittelijä Tekninen johtaja Juha-Matti Näykki
Päätösehdotus Tekninen lautakunta hyväksyy ehdotetut hallintosäännön ja toimivaltataulukon muutokset ja esittää niitä edelleen hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle.
Lisäksi tekninen lautakunta ehdottaa kunnanhallitukselle, että se poistaa päällekäisyyden hallintosäännön Luvun 5 - §21 – kohta 3 kunnanhallituksen tehtävistä.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kunnanhallitus 24.05.2021 § 114
51/00.01.01/2021
Asian valmistelija(t): Talous- ja hallintojohtaja Antti-Pekka Hokkanen, puh. 040 358 0007
Joutsan voimassa oleva hallintosääntö on hyväksytty kunnan valtuustossa 15.5.2017 ja hallintosääntöä on päivitetty edellisen kerran 9.9.2019, sekä tehty 26.10.2020 tarkastus tartuntatautilain 58 §:n päätösvallasta. Hallintosäännöllä valtuusto määrittelee oman asemansa kunnan päätösvallan käyttäjänä, päättää toimielinten ja viranhaltijoiden välisestä työn jaosta ja ratkaisee annetaanko kunnan viranomaiselle valta päätöksellään siirtää toimivaltaansa edelleen. Kunnan hallinnossa on noudatettava hallintosäännön määräyksiä. Hallintosääntö sitoo myös valtuustoa: se ei voi poiketa hallintosäännön määräyksistä muuten kuin muuttamalla sitä.
Hallintosäännön muutoksia on käsitelty lautakunnissa. Tekninen lautakunta on käsitellyt hallintosäännön muutokset 12.5.2021, hyvinvointi- ja sivistyslautakunta 27.4.2021 ja perusturvalautakunta 4.11.2020. Tarkennuksia on tehty muun muassa toimivallan osalta, sähköisten kokouksen järjestämisen täydentämistä, sekä valtuuston puheenjohtajan ja kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtäviin. Lisäksi pieniä teknisiä tarkastuksia.
Esittelijä Kunnanjohtaja Harri Nissinen
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää valtuustolle seuraavaa:
1. hyväksyy liitteen mukaisen hallintosäännön seuraavin teknisin korjauksin: toimivaltataulukosta poistetaan sanat mahdollisesti teknisen toimen osalta.
2. Hallintosäännön muutokset astuvat voimaan 1.8.2021 lukien.
Päätös Maija Salonen esitti kunnanjohtajan ehdotuksen hyväksymistä seuraavalla muutoksella:
valtuuston puheenjohtajan tehtäviä täydennetään seuraavasti:
4. seuraa kunnan kehitystä ja tekee sitä koskevia aloitteita
5. edistää valtuuston ja kunnan muiden toimielinten yhteistoimintaa.
Lea Elina Nikkilä kannatti esitystä.
Maija Salosen esitys hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |